Zajímavosti

Brněnští vědci popsali virus, který napadá zárodky včel. Sto let po jeho objevení

Tým brněnských vědců podrobně popsal virus nákazy včelího plodu, který napadá včelstva po celém světě. Díky moderním metodám odhalili bílkovinu na jeho povrchu. Právě tato bílkovina významně napomáhá množení viru. Článek o výzkumu brněnských vědců publikoval americký vědecký časopis PNAS

Nákaza včelího plodu trápí včelaře už dlouho. Že ji způsobuje virus, vědí vědci už od roku 1917, nemoc má totiž dobře pozorovatelné projevy. „Samy včely čistí úl od nákazy, která postihuje jen zárodky. Ty zasažené z úlu odstraňují. Jsou pak vidět v jeho okolí,“ vysvětlila Michaela Procházková z výzkumné skupiny.

Přestože nemoc způsobuje vůbec první odhalený virus napadající včely, jeho přesnou podobu nikdo neznal. „Doposud měly jeho popisy jen malé rozlišení. Nám se podařilo dostat až na atomární úroveň a díky tomu jsme objevili na povrchu viru novou strukturu, která je pro jeho rozmnožování v buňkách napadených včel nezbytná,“ uvedla Procházková.

Virus napadne buňku tak, že se na ni naváže a uvolní do ní svou genetickou informaci. Právě bílkovina, kterou vědci objevili, má schopnost vázat se na membrány buněk a napomáhá tak šíření nákazy. „Pravděpodobně funguje jako jakýsi dveřník, který se naváže na vnitrobuněčnou membránu a umožní genomu viru, aby se dostal do buňky,“ vysvětluje vědkyně.

Na výzkumu spolupracovali vědci z institutu CEITEC Masarykovy univerzity a Mendlovy univerzity. Úspěch týmu strukturní virologie Pavla Plevky se dostal na stránky jednoho z nejprestižnějších vědeckých periodik, časopisu PNAS.

Zdroj:  https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/jihomoravsky-kraj/2567452-brnensti-vedci-popsali-virus-ktery-napada-zarodky-vcel-sto-let-po