rok 2018

Páteční včelařské posezení – květen 2018

V pátek 4.5.2018 v 17:30 hod. jsme se sešli na pátečním posezení v restauraci ve Vysoké Peci, která je od května opět otevřena a nová obsluha byla velmi příjemná. Velkou výhodou je samostaný a prostorný sál, kde jsme mohli nerušeně diskutovat. Přes krásné počasí a starosti nejen kolem včel se nás sešlo 14.

Úvodní téma otevřel přítel Bc. Vlastimil Zázvorka, který přítomné seznámil se zajímavým výzkumem, který prováděl ve Wisconsinu (USA) Jim Burrit a identifikovali bakterie Serratia marcescens - kmen Sicaria (Ss1) v roztoči Varroa destructor, které významně vedle virů přenášených tímto roztočem ovlivňují imunitu včely medonosné a jsou příčinou plošných úhynů včelstev nejen v USA. Následně se podělil o své zkušenosti při alternativním ošetřováním včelstev kyselinou šťavelovou a kyselinou mravenčí. Zásadní podmínkou chovu zdravých a silných včelstev je průběžně znát stav jejich napadení tímto roztočem, protože žádný rok ani stanoviště nejsou stejné. Dále je nezbytné provádět včas zootechnické zásahy již v průběhu sezóny a nespoléhat se na podzimní ošetřování, které je spíše doplňkové a již nakažené včelstvo viry a bakteriemi nezachrání.

V rámci další diskuse se hovořilo o tvorbě oddělků, chovu matek a také o letošním rychlém nástupu jara, kdy snad poprvé za desítky let již v květnu i na nejdecku kvetou šeříky. Oproti loňskému roku, kdy ještě koncem dubna byl zde sníh.

Květnové posezení se opět vydařilo a již se těšíme na další.